03 September 2012

Apa Sebenarnya Dofollow Dan Nofollow

Posted by   on

Artical sebelum ini JS sudah terang apa itu Dofollow dan NoFollow. Kali ini JS terangkan lagi lebih mendalam bagi memudahkan anda memahami apa sebenarnya Dofollow dan Nofollow.


Kebanyakan blog mengunakan default setting iaitu "nofollow" dimana kesemua link di pages dan juga komen tidak difollow oleh google dan search engine lain. Google menggunakan setting default nofollow kepada blogger untuk mengelakkan daripada spam link.
Dofollow - Google bukan hanya sekadar index page anda, malah follow semua link yang ada di blog.
Nofollow - Google hanya index page sahaja, tetapi tidak follow link yang ada di blog anda.

Mengapa dofollow penting pada Blog...

Kebanyakan blogger mesti mahu menaikkan Google Page Rank ( PR ). Jadi ini penting untuk mendapatkan ranking tinggi di carian search engine seperti google. Salah satu cara mendapatkan High PR di search engine dengan mendapatkan link daripada blog dan website lain ke blog atau website anda. Jika link yang anda dapatkan ke blog anda ini "nofollow" google tidak akan mengira link ini dan menganggap link ini sebagai "worthless" untuk search engine ranking anda.
Ramai blogger blogger mencari blog atau website yang "dofollow" dan komen untuk mendapatkan link back. Dan ini juga peluang anda untuk mendapatkan lebih banyak traffic.

Cara Dofollow ini berfungsi...

Sekarang ini kita ambil contoh melalui blog JS. Anda komen blog JS dimana blog JS merupakan blog jenis dofollow. Jika anda meletakkan komen ( Nama dan Url ) dan komen ke blog JS. Secara tidak langsung blog atau website anda mendapat link back daripada semua posting JS walaupun cuma letak 1 komen sahaja.

Jika JS posting lebih daripada 100, maka blog atau website anda mendapat lebih 100 link back hanya daripada blog JS. Hebatkan...? Bagaimana jika anda komen hampir atau lebih 100 blog berlainan dalam sehari ( kalau rajin Blogwalking ) dan setiap blog tersebut mempunyai lebih daripada 100 posting? Anda sudah dapat bayangkan berapa banyak link back yang diterima.

Jika setiap kali JS post link di posting blog JS secara tidak langsung link tersebut mendapat link back daripada blog JS..

Tapi harus di ingatkan, komen haruslah sesuai dengan topik yang di perbincangkan. Blogger lain tidak suka dengan komen spam yang hanya masuk dan tinggalkan link sahaja. Jika ada komen yang sekadar tinggalkan link dan komen mengarut sahaja, lebih baik tidak approve...

Dofollow sememangnya penting bagi blog yang teringin menaikan ranking search engine dengan mendapatkan link back daripada blog dofollow. Jangan tunggu lagi, tukarlah sekarang kepada dofollow. Jika anda ingin tahu bagaimana hendak tukar nofollow kepada dofollow tekan Link " Tukar Blog nofollow kepada dofollow."

  1. nice info..dan memang betul..banyakkan comment di blog do follow untuk dapatkan backlink. =)

    ReplyDelete
  2. bagus maklumat ini...ramai yang tak faham fungsi dofollow dan nofollow nih...

    ReplyDelete
  3. Terima kasih sangat dengan penerangan ini, sekarang baru saya tahu apa itu dofollow dan nofollow, selain rajin blogwalking, komen yang kita tinggalkan juga harus sesuai dengan topik yang di bincangkan, berkualiti dan bukan komen mengarut.

    ReplyDelete
  4. wah hebatnye entr ni, sya baru tau dpt ilmu bru. sya aka cuba buat kat blog sya mudah2an ok! trima kasih bro.

    ReplyDelete
  5. ilmuu ni amat membatu dan sgt baik unt semu bloger terutama spt sya msh dangkal, tk.

    ReplyDelete
  6. terimaksih atas infonya gan semoga bermanfaat bagi saya da orang lain dan saya juga bertermakasih banyak karnah blog saya di ijinkan berada di distus ini,untuk agannya semoga seha selalu amien

    ReplyDelete

Thank For KoMeN... (n_n) Saya akan balas kunjungan Anda Kemudian...

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter