16 November 2015

Malware Menyerang Kembali

Posted by   on

Malware Menyerang Kembali | Selesai sahaja menghapuskan Malware, kini diserang kembali dengan Malware. Amaran telah di keluarkan kepada pengunjung Blog saya jika hendak melayari Apacer[dot]org.


Saya pelik pula kenapa di serang kembali oleh Malware walaupun telah membuang page yang telah di jangkiti virus. Bila di scan online Malware di dapati terdapat malware di page lain pula. Kali ini Link yang di jangkiti banyak pula dan yang pernah di DELETE muncul juga semasa scan.

Bace : Risiko Malware Terhadap Blog
Hendak tak nak terpaksa menggunakan cara lain bagi mencari punca ianya kembali menyerang. Dalam pencarian di Google, terdapat pelbagai cara untuk membuang Malware. Kebanyakkan blogger berkongsi pelbagai cara untuk membuang Malware.

Saya buka beberapa laman Blog yang berkongsi cara Delete Malware. Ada yang copy paste saya pangkah terus. Bila saya baca beberapa blog yang tutorial buang Malware dari dalam dan luar negara, di dapati terdapat satu persamaan.

Walaupun cara membuang Malware berbeza, didapati kesemuanya bercerita mengenai widget yang perlu di Delete sebelum melakukan langkah pembuangan Malware. Widget paling ketara sekali perlu di buang mengenai bloglist dan counter.

Baca : Cara DELETE Malware Dalam Blog

Widget tersebut punca malware yang ada dalam blog. Dari widget tersebut, Malware akan menyerang page blog yang popular di kunjungi. Saya ambil langkah keselamatan dengan hanya meletak widget tertentu sahaja.

Jadi siapa yang letak widget pelik - pelik, sila lah remove sebelum di jangkiti virus. Letak widget yang penting sahaja. Kurang penting abaikan.

  1. blog aku pun pernah kena awal tahun hari tu...lepas romove script yang dijangkiti tu..kena suruh google review balik blog kita..

    ReplyDelete

Thank For KoMeN... (n_n) Saya akan balas kunjungan Anda Kemudian...

Hey, we've just launched a new custom color Blogger template. You'll like it - https://t.co/quGl87I2PZ
Join Our Newsletter